Stiri‎ > ‎

Autorităţi şi firme româneşti, pe piaţa lobby-ului de la Bruxelles

postat 17 mai 2011, 00:23 de Contact Eurocentrica

În prezent, oficialii şi parlamentarii europeni sunt supuşi unui asediu constant a peste 15.000 de lobbişti, reprezentând 3.000 de grupuri de interese, companii de avocatură etc. Pentru reuşita acestor campanii, se pun anual la bătaie sute de milioane de euro.

“Există peste 50 de români acreditaţi să facă lobby pe lângă Parlamentul European şi care sunt înregistraţi în Registrul reprezentanţilor grupurilor de interese. Aceştia fac lobby pentru grupuri de interese private din industria farmaceutică, auto, siderurgică, navală, energetică şi de distribuţie a gazului, dar şi pentru interese publice, precum Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România, Asociaţia Municipiilor din România sau Agenţiile de dezvoltare regional”, spune Radu Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy, primul ONG din România având ca obiectiv promovarea activităţii de lobby.

Acesta precizează că multinaţionale care au investit şi în România, cum sunt OMV Gas sau Arcelor Mittal, au cooptat şi specialişti români în echipele lor de lobby european. Cât priveşte companiile autohtone de profil, există cel puţin 15 firme care declară că oferă servicii de relaţii publice, relaţii guvernamentale, comunicare strategică, corporate affairs sau managementul reputaţiei. „Se estimează că piaţa românească de lobby are un potenţial cuprins între 40 şi 70 de milioane de euro anual. La ora actuală, veniturile firmelor de corporate affairs şi public relations din România nu depăşesc 10 milioane de euro“, spune Nicosevici.

La alte dimensiuni se prezintă piaţa de lobby din capitala Belgiei, ceea ce reflectă atât importanţa deciziilor care se iau aici, cât şi nivelul de competitivitate în materie. Dan Luca, directorul reţelei europene EurActiv, care a coordonat în 2009 un studiu privind bugetele de comunicare pentru grupurile de interese industriale din capitala Europei, estimează că federaţiile şi asociaţiile europene pun anual la bătaie circa 158 de milioane de euro pentru comunicare, în timp ce multinaţionalele cheltuie pentru lobby peste 71 de milioane de euro.

“Rezultatele studiilor sunt doar indicative, dar prezintă o piaţă de câteva sute de milioane de euro, atractivă pentru principalele firme de consultanţă la nivel mondial. Vorbim de peste 300 de astfel de companii”, susţine Luca. Acesta estimează la 400 numărul multinaţionalelor care au sediu permanent la Bruxelles, un fel de „ambasade“ ale corporaţiilor respective pe lângă instituţiile europene.

Ştire preluată de la: www.capital.ro

 

Comments