Stiri‎ > ‎

Beneficiarii POR invitati sa isi prelungeasca proiectele de buna voie pentru ca ADR-urile nu mai fac fata dosarelor de cerere de plata

postat 23 feb. 2012, 06:49 de Marian Stoian   [ actualizat la 23 feb. 2012, 21:37 de Contact Eurocentrica ]
Programul Operational Regional avertizeaza beneficiarii ca vor fi intarzieri in procesarea dosarelor de plata intre 30 si 90 zile fata de “termenele contractuale” si mai mult, recomanda prelungirea de buna voie a termenelor de implementare a proiectelor, aceasta in timp ce Ministerul Afacerilor Europene anunta recent ca procesarea cererilor de plata in programele europene nu va depasi termenul de 45 de zile.

In ciuda eforturilor depuse de catre ministrul Ludovic Orban de a impune “metode de tip orizontal, adica reguli pentru toata lumea” pentru accelerarea absorbtiei fondurilor europene, beneficiarii se confrunta cu realitati extrem de dure. Astfel in jurul date de 20 februarie, unii din beneficiarii POR au primit o informare prin care sunt indemnati sa ia in considerare o replanificare a cheltuileilor si o prelungire a perioadei de implementare a proiectelor. Aceasta pentru ca “exista intarzieri in procesarea cererilor de plata intre 30 si 90 zile, fata de termenele contractuale”. In prezent, aceste termene contractuale sunt de 90 de zile.

Ministerul Afacerilor Europene a dispus, in februarie 2012, ca procesarea cererilor de plata ale beneficiarilor sa se efectueze in maximum 45 de zile. In aceste conditii, Autoritatea de Management  POR si organismele intermediare (OI) ar avea de recuperate, tinand cont de actualele intarzieri inregistrate la procesarea cererilor de plata,  cel putin 75 de zile, iar in unele situatii 135 de zile.

Este evident ca aceasta situatie este determinata de lipsa de personal dar si de proceduri excesiv de complicate si, din pacate destul de des, inutile. De exemplu, in cadrul POR sunt prevazute vizite dupa rapoartele de progres trimestriale, rapoarte care nu sunt sursa de riscuri in deocontarea cheltuielilor sau rapoarte care prin ele insele nu genereaza neregularitati. Nici un alt Organism Intermediar nu efectueaza vizite dupa fiecare raport intermediar al fiecarui beneficiar, ci eventual unele pe baza de esantion sau in cazul unor rapoarte care semenaleaza situatii care ar pune in pericol implementarea proiectului. Transferul persoanelor care se ocupa de vizite pe teren pentru aceste rapoarte spre zona de verificare a achizitiilor si de procesare a cererilor de plata ar fi o solutie nu doar temporara ci pe termen lung. Practic ar trebui instituit un cadru care in mod automat sa deplaseze atributiile unor functionari pe diferite nivele de implementare a proiectelor in functie de maturitatea programelor (la inceput este mai multa nevoie de personal pe partea de programare, apoi pe selectare, apoi pe achizitii urmate de plati si ulterior la verificarea ex-post)

Merita mentionat  ca avertizarea transmisa de organismele intermediare ale POR se datoreaza faptului “depunerii unui numar foarte mare de cereri de rambursare”. Se observa deci ca beneficiarii publici si privati isi fac treaba.

In urma cu ceva timp POR era restanta cu activitatea de contractare, dupa ce avusesera restante in evaluare. Tot lipsa de personal a determinat perioade de pana la una an intre momentul selectarii proiectului si momentul contractarii. Situatia nu este noua ci pur si simplu ambuteiajul s-a transferat pe masura ce proiectele au evoluat in implementare. Cauzele sunt aceleasi: excesiva birocratie (in foarte multe cazuri inutila din punctul de vedere al reducerii riscurilor privind neregularitatile) combinata cu o lipsa de personal. Lipsa de personal (competent) reprezinta uneori o lipsa de motivare a personalului. Avem de a face (uneori) cu scheme supraincarcate (pe verticala) cu multe posturi inutil ocupate nu doar pe criterii profesionale.  Exista in majoritatea autoritatilor de management si organismelor intermediare profesionisti adevarati dar exista si foarte multe cazuri de functionari care nu pot face fata unui sistem birocratic eficient.

“Solutia” gasita de catre POR, prin indemnarea solicitantilor de a prelungi termenele de implementare a proiectelor, este o falsa rezolvare deoarece nu face decat sa amane momentele de varf ale cererilor de plata si are si un rol negativ in absorbtia efectiva.    

Adevarata solutie consta doar in reducerea birocratiei inutile (ca de ex. vizitele pe teren in urma rapoartelor trimestriale) si transferul resurselor umane si materiale existente spre zonele fierbinti, motivarea persoanelor implicate direct in administrarea si procesarea documentelor legate de implementarea proiectelor (se va obtine o productivitate mult sporita) si chiar cresterea numarului de personal. Reducerea numarului de nivele de management intermediar ar determina totodata si eliberarea de resurse umane in implementarea directa.

Desi sugestia organismelor intermediare poate fi salutara in unele cazuri indemnandu-i la prudenta pe beneficiari si fiind utila in a preveni blocaje financiare pentru acestia este totusi o solutie  care provoaca reduceri ale activitatii economice ai ale gradului de absorbtie efectiva a fondurilor.

Comments