Stiri‎ > ‎

Interconectarea Bulgariei și României in prezenta comisarului Hahn

postat 25 oct. 2012, 04:07 de Marian Stoian
Comisarul pentru politică regională Johannes Hahn a marcat pe 24 octombrie un moment istoric, traversând Dunărea pe noul pod care leagă regiunea bulgară Vidin de regiunile învecinate și Calafat. Fiind cofinanțat de Uniunea Europeană, acesta este cel de-al doilea pod existent de-a lungul frontierei dintre cele două țări, cu o lungime totală de 630 kilometri. Construcția acestui pod demonstrează modul în care Strategia Uniunii Europene pentru regiunea Dunării contribuie la strângerea relațiilor de cooperare în zonă. Comisarul Hahn a fost însoțit de prim-ministrul Bulgariei, Boyko Borisov, și de prim-ministrul României, Victor Ponta.

Comisarul Hahn a declarat: "Sunt mândru de contribuția fondului european de coeziune la construcția acestui pod remarcabil și sunt încântat de progresele realizate de la ultima mea vizită din luna iulie. Acest pod reprezintă un puternic simbol al inițiativei „Europa în acțiune”, creând legături între comunități și culturi diferite și contribuind la atingerea obiectivele stabilite la nivelul Uniunii. Este o conexiune strategică pentru coridoarele de transport trans-europene care leagă Europa Centrală de Europa de Sud-Est. Acest pod oferă o serie întreagă de oportunități pentru antreprenori, cercetători, membri ai mediului academic și tineri profesioniști de pe ambele maluri ale fluviului".

Comisarul a adăugat: "Alături de noul memorandum de înțelegere privind dezvoltarea durabilă a transportului pe căile navigabile interne semnat de România și Bulgaria, podul Vidin – Calafat este dovada bunei cooperări dintre cele două țări. Sper că această cooperare va continua în cadrul Strategiei Uniunii Europene pentru regiunea Dunării".


omisia a monitorizat îndeaproape construcția podului pentru a recupera întârzierile și pentru a asigura implementarea rapidă a proiectului. Se preconizează că podul va deveni complet operațional până la începutul anului viitor. Construit într-o zonă în care fluviul Dunărea are o lățime de aproximativ 1,3 kilometri, podul va avea o lungime totală de 1,8 kilometri, 4 benzi pentru circulația rutieră, o cale ferată monoșină și benzi pentru pietoni și cicliști.

Podul Vidin - Calafat, finanțat din fonduri europene în valoare de aproximativ 106 milioane de euro, este o componentă esențială a proiectelor prioritare ale UE în domeniul transporturilor. Este vorba despre coridoarele de transport rutier și feroviar care ar trebui să lege Grecia de Europa Centrală, trecând prin Bulgaria și România. Unul dintre scopurile proiectului este reducerea timpilor de transport pentru mărfuri și pasageri între Europa Centrală și de Vest și Europa de Sud-Est.

În data de 11 octombrie 2012, Bulgaria și România au semnat un memorandum de înțelegere în vederea înființării unui comitet inter-ministerial pentru "dezvoltarea durabilă a căilor de transport navigabile interne pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării".

Comitetul inter-ministerial își propune:

  • să adopte un plan de acțiune în vederea inițierii unor proiecte comune pentru a îmbunătăți condițiile de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării și conexiunile dintre cele două țări;
  • să identifice surse de finanțare, să monitorizeze și să ofere sprijin pentru implementarea acestuia;
  • să analizeze cadrele juridice bilaterale privind întreținerea și îmbunătățirea șenalul navigabil pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării și să propună amendamente la acestea sau să încheie noi acorduri, după cum este cazul; și
  • să sprijine crearea unui Grup european pentru cooperarea teritorială pentru a implementa proiecte comune și pentru a gestiona acțiunile care asigură cele mai bune condiții de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării.


Context

Strategia Uniunii Europene pentru regiunea Dunării, lansată în aprilie 2011, reunește 8 state membre UE și 6 țări învecinate în vederea identificării de soluții comune la problemele comune. Țările implicate în strategie sunt: Germania (Baden‑Württemberg și Bavaria), Austria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Bulgaria, România, Croația, Serbia, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Moldova și Ucraina.

Particularitatea acestei metode de cooperare macro-regionale este că statele implicate colaborează pentru a rezolva probleme de interes comun prin stabilirea de obiective comune, alinierea finanțărilor existente și cooperare în scopul atingerii obiectivelor convenite. Strategiile macro-regionale asigură o mai bună alocare a fondurilor, valorificând contactele instituțiilor și organizațiilor locale pentru a asigura o abordare coerentă a politicilor și obiectivelor de mediu și dezvoltării economice.

Pagini utile:
Comments